Strategie bepalen

Home/Strategie bepalen
Strategie bepalen 2017-05-19T09:40:14+00:00

Strategie bepalen

Een goede strategie bepalen is niet alleen belangrijk voor grote bedrijven. Ook minder grote bedrijven hebben belang bij het bepalen van een goede strategie. Dit geeft namelijk houvast en biedt de organisatie structuur voor de komende jaren. Hierdoor is het eenvoudiger om beslissingen te nemen en biedt je bovendien de medewerkers duidelijkheid. Wanneer er een goed en duidelijk plan aanwezig is voor de komende jaren kan de gehele organisatie hier op terugvallen en kan dit helpen bij het verklaren van beslissingen van het management. Strategie geeft dus niet alleen richting aan het behalen van doelen maar een goede strategie wordt ondersteund en uitgedragen door de gehele organisatie.

Wat biedt een goede strategie?

  • Richting voor de komende jaren
  • Structuur
  • Duidelijkheid voor de medewerkers
  • Duidelijkheid voor je klanten
  • Duidelijkheid voor het management
  • Hulp bij besluitvorming
  • Duidelijk omschreven onderscheidend vermogen

Een strategie is meer dan:

  • Het opschrijven van doelen
  • Het bepalen van het onderscheidend vermogen
  • Het plan om de doelen te bereiken

De uitdaging van een goede strategie ligt in de uitvoering ervan en wanneer een bedrijf meer medewerkers heeft dan eigenaren is het dus belangrijk dat het personeel de gekozen strategie begrijpt en gemotiveerd is om deze uit te voeren. Zij hebben namelijk bij elkaar meer handen en kunnen dus ook meer gedaan krijgen. Dit zijn vaak ook de mensen die veel klantcontact hebben, veelvuldig gebruik maken van machines, weten waar knelpunten liggen en een mening hebben over de gehele organisatie. Door deze mensen dus te betrekken bij de strategievorming betrekt het management hen ook bij de uitvoering hiervan, creëert op deze manier draagvlak en betrokkenheid. Eventuele verschillende inzichten over de organisatie zelf, het bedienen van klanten, aandachtspunten kan men bespreken en gladstrijken. Op deze manier staan alle neuzen weer dezelfde kant op en laat het management zien dat het wel degelijk geïnteresseerd is in de mening van haar medewerkers en hier ook daadwerkelijk naar luistert.

Waarom medewerkers betrokken moeten zijn bij strategiebepaling:

  • Draagvlak creëren bij de medewerkers
  • Betrokkenheid creëren bij de medewerkers
  • Alle neuzen dezelfde kant op
  • Een database van goede ideeën
  • Weten wat er speelt
  • De kloof tussen management en medewerkers verkleinen
Gratis Organisatieadvies
  • missie en visie

Missie en visie

Een missie en visie, twee termen die wellicht niet zoveel zeggen of die wellicht zelfs ‘flauwekul’ worden genoemd door ondernemers. Aan beide ga ik wat doen in dit artikel. Ik leg je uit wat het [...]

  • lange termijn boven korte termijn

Lange termijn boven korte termijn

“Ik heb het druk” Een zeer herkenbare uitspraak voor ondernemers. Het druk hebben hoeft echter niet te betekenen dat het goed gaat met de onderneming. Wanneer de drukte ontstaat omdat er constant dingen fout gaan, [...]

  • Verschillende klantgroepen dragen bij aan het succes van de onderneming

Het belang van meerdere klanten

Het belang van meerdere klanten De onderneming draait goed want het gaat goed met je klanten. Deze klanten zijn verschillend maar begeven zich allemaal in dezelfde sector, zoals bijvoorbeeld: lokale overheden. Jarenlang was dit een [...]