Missie en visie

Home/Strategie/Missie en visie

Missie en visie

Een missie en visie, twee termen die wellicht niet zoveel zeggen of die wellicht zelfs ‘flauwekul’ worden genoemd door ondernemers. Aan beide ga ik wat doen in dit artikel. Ik leg je uit wat het nu precies is, waarom het wel degelijk nuttig is voor elke ondernemer en hoe je dit kan toepassen in je eigen bedrijf.

Wat is een missie en een visie?

Een missie is eigenlijk het beginpunt van elke onderneming en is het ultieme doel. De missie zoals het woord eigenlijk al zegt is datgene wat de onderneming ten alle tijden nastreeft, waarvoor de onderneming is gestart en wat leidend zou moeten zijn bij de activiteiten van het bedrijf. Het is een unieke kreet en geeft de identiteit van de onderneming weer. De strategie en visie van een bedrijf veranderen in de loop der jaren, maar een missie is iets waarop de onderneming terugvalt en zoals ik al eerder aangaf leidend is bij de activiteiten van het bedrijf. Als de missie van Google bijvoorbeeld is: “alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken” (bron: Google), dan zou het aanleggen van internetkabels een logische activiteit zijn en het ontwikkelen van een zelfrijdende auto een minder logische. De keuze van Google om Google onderdeel uit te laten maken van Alphabet (Holding waarvan Google onderdeel is) is dan ook logisch. Op die manier doet elke aparte onderneming datgene waarvoor ze zijn begonnen en zijn hier ook de bedrijfsactiviteiten op afgestemd. Zoals uit het voorbeeld van Google blijkt is het moeilijk om een missie daadwerkelijk te halen, het zorgt echter voor houvast en geeft deels richting aan de onderneming.

wat is een missie en visie

 

 

 

 

 

 

 

 

De visie van een onderneming sluit aan op de missie en geeft weer waar de onderneming over een aantal jaren staat. De visie inspireert en benoemt vaak iets waar de onderneming over een jaar of vijf de beste in is. Woorden als beste, meeste, ongekende, kwaliteit, beter, innovatief etc. komen hier vaak in terug. Zonder concrete doelstellingen of een strategie te benoemen komt hierin wel al gedeeltelijk terug hoe dit bereikt gaat worden door bijvoorbeeld innovatie, uitbreiding of juist krimpen. De visie van Heineken is bijvoorbeeld: “In 2018 willen we het snelst groeiende bedrijf op het gebied van natuurlijk gebrouwen dranken zijn, een bedrijf dat de meeste en bovenal beste innovaties op de markt brengt, met merken die de absolute voorkeur genieten boven die van onze concurrenten. Kortom: we willen dan ‘In Ieders Glas, In Ieders Hart’ zitten” (bron: Heineken Nederland). Zoals te zien is een visie inspirerend van karakter, dit betekent echter niet dat je gelijk ergens de beste, grootste, snelste of meest innovatieve in hoeft te zijn. Een kleinere stap kan voor jouw onderneming al een hele grote stap en inspirerend genoeg zijn.

Waarom de missie en visie nuttig zijn voor een ondernemer

Nu je hopelijk een beter beeld hebt van wat de missie en visie zijn ga ik uitleggen waarom dit nuttig is voor elke ondernemer.

  1. Ultieme doel bekend

Met een missie is het ultieme doel van de onderneming bekend en is dus ook niet alleen voor jezelf duidelijk waar je naartoe wil met de onderneming, maar ook voor medewerkers, klanten, relaties, familie en vrienden. Op die manier zijn keuzes die jij maakt als ondernemer af en toe beter te begrijpen als iedereen op de hoogte is van het grotere doel dat jij nastreeft. Daarnaast kunnen mensen uit je omgeving ongevraagd met ideeën komen die jou verder kunnen helpen in de jacht op het bereiken van je missie.

  1. Inspireert

Wanneer de missie en visie goed zijn opgesteld inspireren ze je als het goed is wat goed is voor de motivatie van jezelf maar misschien ook wel voor die van je medewerkers. Als je een beetje competitief bent ingesteld is het namelijk altijd motiverend om aan iets te werken waarin je de beste, grootste enz. aan het worden bent. Of waarin je in de afgelopen vijf jaar 4 nieuwe producten hebt ontwikkeld.

  1. Geeft richting aan de onderneming

Het helpt je te bepalen welke koers je wilt gaan varen met de onderneming en dit is duidelijk voor de omgeving. Hierdoor kun je zelf ook beter focussen op prioriteiten voor de onderneming.

  1. Biedt structuur

Je kunt structuur aanbrengen in je bedrijfsactiviteiten en doelstellingen wanneer de missie en visie bekend zijn. Op deze manier kun je keuzes onderbouwen om bepaalde dingen wel te doen en sommige dingen juist niet.

  1. Helpt bij het formuleren van doelstellingen

De missie en visie ondersteunen je bij het bepalen van de doelstellingen voor de onderneming voor een bepaalde periode zoals bijvoorbeeld aankomend jaar. Vanuit de missie en visie kun je namelijk de doelen en benodigdheden afleiden om uiteindelijk je visie te bereiken. De doelstellingen sluiten op die manier weer aan bij de bedrijfsidentiteit waardoor de onderneming op één lijn blijft.

Hoe stel ik een missie en visie op?hoe stel ik een missie en visie op

Hopelijk is het je volledig duidelijk wat een missie en een visie nu precies zijn en waarom het nuttig is voor elke ondernemer. Nu rest ons nog de laatste stap: hoe stel ik een missie en visie op? We beginnen met een aantal vragen die je helpen bij het formuleren van de missie van de onderneming:

  • Wat is de droom die je voor ogen hebt met je onderneming?
  • Met welk doel kom je elke dag je bed uit om te ondernemen?
  • Wat doe je met je onderneming?

Wanneer je op deze 3 vragen antwoord hebt gegeven beschik na het samenvoegen van de antwoorden over de missie van je onderneming. Zo eenvoudig? Ja dat klopt, het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Nu we de eerste ronde overleefd hebben gaan we door naar ronde 2: het formuleren van de visie.

Ook voor het opstellen van de visie beginnen we weer met een aantal vragen:

  • Wat moet de onderneming over een aantal jaar bereikt hebben?
  • Wat doet de onderneming over een aantal jaar?
  • Hoe bereiken we dit in grote lijnen?

Wellicht dat het opstellen van de visie nog niet echt tastbaar is. Naast het eerdere voorbeeld van Heineken hier dus ook nog het voorbeeld van Philips: “Philips streeft ernaar middels innovaties de wereld om ons heen gezonder en duurzamer te maken. Ons doel is om in 2025 de levens van drie miljard mensen te hebben verbeterd. Wij bieden de beste werkomgeving voor mensen die onze passie delen en samen bieden we onze klanten en aandeelhouders ongekende meerwaarde” (bron: Philips).

Ook na het beantwoorden van de genoemde drie vragen voor het opstellen van je visie ben je in staat om deze zelf op te stellen.

Ik hoop dat je direct aan de slag gaat met het opstellen van de missie en visie voor jouw onderneming en ben reuze benieuwd naar het resultaat welke je hieronder kan posten.

Mocht je nog vragen hebben of er niet helemaal uitkomen dan kun je ze hieronder plaatsen of een mail sturen naar: info@organisatieadvies.nl

By | 2017-05-19T09:40:15+00:00 augustus 14th, 2015|Strategie|2 Comments

About the Author:

Bart is oprichter van organisatieadvies.nl om op die manier ondernemers te voorzien van tips en advies. Nadat hij eerst in samenwerking een adviesdienst opzette voor een bedrijf en daar kort werkzaam was besloot hij voor zichzelf verder te gaan. Op deze manier kan hij zijn creativiteit volledig kwijt.

2 Comments

  1. Petra 14 augustus 2015 at 19:26 - Reply

    Voor onze nieuwe website willen we onze visie opnieuw formuleren. Met deze informatie kunnen we prima uit de voeten!

    • Bart Ferket 16 augustus 2015 at 16:50 - Reply

      Hartstikke leuk om te horen Petra, heel veel succes.

Leave A Comment