Lange termijn boven korte termijn

Home/Strategie/Lange termijn boven korte termijn

Lange termijn boven korte termijn

“Ik heb het druk”

Een zeer herkenbare uitspraak voor ondernemers. Het druk hebben hoeft echter niet te betekenen dat het goed gaat met de onderneming. Wanneer de drukte ontstaat omdat er constant dingen fout gaan, het klachten regent of omdat de concurrentie torenhoog is, zijn dit zaken die de onderneming niet ten goede komen.

Korte termijn oplossingen i.p.v. lange termijn oplossing

Voor al deze zaken is een oplossing maar vaak nemen we niet de tijd om deze oplossingen uit te voeren. In plaats daarvan kiezen we voor het oplossen van de problemen voor morgen en wat er volgende week gebeurt is een zorg voor later. Maar wanneer we een oplossing zoeken voor een probleem dat iets meer tijd kost maar tijd bespaart op de lange termijn zorgt dit voor een betere bedrijfsvoering. We zijn echter bang voor het verlies dat dit op korte termijn kan veroorzaken in plaats van de opbrengsten die dit op langere termijn oplevert. Wist je dat Starbucks een halve dag dicht is geweest om orde op zaken te stellen en zelfs een aantal vestigingen te sluiten? Dit kostte op dat moment miljoenen maar heeft er op lange termijn voor gezorgd dat het voortbestaan gewaarborgd bleef.

Communicatie op weg naar lange termijn oplossingen

Communicatie rondom de oplossing is essentieel. Want mocht je inderdaad het productieproces een keer een dag stil leggen om de fouten eruit te halen dan is dat hartstikke vervelend voor je klanten. Communiceer dit dus van tevoren naar je klanten en geef aan waarom dit ook voor hem of haar voordelig is. Als dit er namelijk voor zorgt dat de fouten in het proces voortaan wegblijven zal dit de betrouwbaarheid van leveringen ten goede komen, de klachten afnemen, het personeel niet keer op keer gefrustreerd raakt en het bespaart je zelf een hoop tijd.

Oplossingen voor de lange termijn

Dit is natuurlijk een relatief makkelijke oplossing om fouten te elimineren en de korte termijn oplossingen om te zetten in lange termijn oplossingen. Een stuk lastiger is het wanneer jouw onderneming zich in een markt bevindt met een hoge mate van concurrentie. Een oplossing hiervoor is niet zo makkelijk als het tijdelijk stil leggen van één van de processen. Strategie bepalen en richting geven aan de onderneming is moeilijk en is geen garantie voor succes. Op onze pagina strategie vindt je echter wel hulpmiddelen die voor succes kunnen zorgen. Onderscheidend vermogen is ontzettend belangrijk en wanneer je hier geen duidelijk antwoord op kan geven is het een absolute aanrader om hier eens aandacht aan te besteden. Op deze manier besteedt je namelijk weer tijd aan lange termijn oplossingen in plaats van korte termijn. Daarnaast is inzicht in de goede en zwakke punten van de onderneming belangrijk. Dit betekent niet alleen dat het management een beeld moet hebben van deze punten maar dit beeld moet ook nog overeenkomen met het beeld dat de medewerkers, leveranciers en klanten hebben. Aan de hand van deze kennis en de ontwikkelingen in de markt is een prima strategie te bepalen. Benut hierbij vervolgens de sterke punten van de organisatie en maak hier je onderscheidend vermogen van. Voorwaarde hierbij is wel dat het waarde moet opleveren voor de klant.

Ben je nu ondernemer en ben je juist hartstikke druk omdat je de producten/diensten niet aangesleept kan krijgen? Dat is geweldig om te horen, zorg er echter wel voor dat je niet alleen werk hebt voor morgen, volgende week en volgende maand. Werk over een halfjaar en een jaar is nog fijner en geeft rust en zekerheid.

Mocht je na het lezen hiervan aan de slag gaan dan hoor ik graag hoe je dit hebt aangepakt of ervaren.

Succes met het zoeken naar lange termijn oplossingen!

By | 2017-05-19T09:40:16+00:00 augustus 9th, 2015|Strategie|0 Comments

About the Author:

Bart is oprichter van organisatieadvies.nl om op die manier ondernemers te voorzien van tips en advies. Nadat hij eerst in samenwerking een adviesdienst opzette voor een bedrijf en daar kort werkzaam was besloot hij voor zichzelf verder te gaan. Op deze manier kan hij zijn creativiteit volledig kwijt.

Leave A Comment