Het belang van meerdere klanten

Home/Strategie/Het belang van meerdere klanten

Het belang van meerdere klanten

Het belang van meerdere klanten

De onderneming draait goed want het gaat goed met je klanten. Deze klanten zijn verschillend maar begeven zich allemaal in dezelfde sector, zoals bijvoorbeeld: lokale overheden. Jarenlang was dit een fijne klant en ging het goed met de ondernemer en waren er weinig zorgen. Maar dan?

Het gaat slechter met mijn klanten

Het gaat ineens een stuk minder met bijna al je klanten omdat ze min of meer hetzelfde doen. Jouw product blijkt toch niet zo noodzakelijk als altijd gedacht werd en je klanten besluiten te besparen op jouw producten. Dit komt nogal rauw op je dak en na jaren van succes moet je nu ineens wakker worden. Je hebt nooit de tijd genomen om over dit soort onderwerpen na te denken want het ging toch wel goed. Het belang van meerder klanten (lees: klanten uit verschillende sectoren) wordt je duidelijk.

Al deze klanten kunnen worden ingedeeld in een paar categorieën waarbij één categorie voor het grootste gedeelte van je omzet en winst zorgt. Je verkoopt bijvoorbeeld een product aan lokale overheden. Maar wat nu als al die lokale overheden moeten gaan bezuinigen? En vervolgens bezuinigen ze ook nog eens op de aanschaf van jouw producten. Één van je grootste klanten kan enorm op je omzet drukken en daar is niks mis mee maar het maakt je wel kwetsbaar.

Plan voor verschillende klanten

Ligt er al een plan klaar of heb je een idee hoe je hier snel op kan inspelen? Kun je makkelijk overschakelen naar andere afnemers?

“Het gaat nu goed dus waarom zou ik me hier nu druk over maken?”

Juist omdat het goed gaat kun je makkelijker tijd vrij maken om hier al een keer mee aan de slag te gaan. Wanneer deze situatie zich een keer voordoet zullen er een hoop andere zaken prioriteit hebben. Probeer daarom een dergelijk situatie voor te zijn door regelmatig na te denken over dit soort zaken. Het vandaag en volgende week druk hebben is prettig maar het over 5 jaar nog steeds druk hebben is nog prettiger.

Hopelijk is het belang van meerdere klanten duidelijk.

Veel succes met ondernemen.

By | 2015-08-14T11:25:30+00:00 juli 8th, 2015|Strategie|0 Comments

Leave A Comment