7 Tips voor startende ondernemers

Home/Algemeen/7 Tips voor startende ondernemers

7 Tips voor startende ondernemers

7 Tips voor startende ondernemers die ook nuttig zijn voor bestaande ondernemers en hen terugbrengen naar de hoofdzaken van het ondernemen. Laat je niet leiden door verleidingen. Deze 7 tips voor startende ondernemers brengen je hopelijk weer een stap dichter bij het verwezenlijken van je droom.

  1. Laat je adviseren door anderen maar laat je ‘adviseurs’ niet leidend zijn.

Wanneer je kennissen, vrienden en familie gaat vertellen over je plannen om een eigen onderneming op te starten zal je veel reacties krijgen. De ene enthousiaster dan de ander maar ook kritischer dan de ander. Critici kunnen soms demotiverend werken omdat ze niet overtuigd zijn van jouw idee. Als je er echter zelf van overtuigd bent dat je idee een schot in de roos is moet je jezelf niet laten remmen door deze negatieve reacties en er gewoon voor gaan!! Een heleboel mensen durven de stap niet te maken om allerlei uiteenlopende redenen maar dat betekent niet dat dit voor jou ook zo is. Wanneer je meerdere ondernemers gaat ontmoeten zal je namelijk merken dat deze mensen net als jij ergens in geloven en daar hun bedrijf van hebben gemaakt.

  1. Gebruik je netwerk.

Als je start met ondernemen moet je op de kleintjes letten en zal je dus een beroep moeten doen op je creativiteit. Wanneer je goed nadenkt zal je erachter komen dat je meer mensen kent dan je denkt en dat zij je wellicht ook dolgraag willen helpen met het verwezenlijken van je droom. Het logo linksboven, deze website, al het materiaal komt voort uit onszelf of ons netwerk. Alles gratis of bijna voor niks. Onthoud dat deze mensen dit voor jou hebben gedaan en dat je ze dus dankbaar moet zijn. Hopelijk kan ik de mensen die ons destijds geholpen zelf ook nog eens bijstaan mochten ze daar behoefte aan hebben.

  1. Ga voor een product dat voorziet in een behoefte/probleem

Ondanks tip 1 raad ik je aan om te gaan voor een product of dienst die voorziet in een behoefte of een probleem oplost. Dit zijn namelijk producten/diensten die zich makkelijker verkopen. Wanneer je dus een idee hebt dat hier niet aan voldoet hoop ik dat je deze tip meeneemt. Echter moet je je hier niet door laten leiden, als je overtuigt bent van je idee moet je hier per slot van rekening voor gaan.

  1. Besteedt aandacht aan je onderscheidend vermogen

De kans is redelijk groot dat je met een product of dienst op de markt komt waarvan er enkele vergelijkbare aanbieders zijn. We kunnen namelijk niet allemaal een uniek product als Facebook lanceren. Al was dit natuurlijk ook niet helemaal nieuw; wellicht dat je je Hyves nog kunt herinneren. Facebook was echter wereldwijd en is zichzelf continu blijven vernieuwen, waarschijnlijk heeft dit ervoor gezorgd dat Facebook ook in Nederland het populairst is geworden en Hyves nu een spelletjes platform is. Probeer je in te leven in de wensen van je doelgroep en wanneer je ook een duidelijke omschrijving kunt geven waarom iemand voor jou moet kiezen ben je al een heel eind op weg.

  1. Blijf realistisch

De beste apparatuur, mooiste websites, dure bedrijfsauto’s etc. Hartstikke mooi allemaal natuurlijk maar de bijdrage aan je succes is maar klein. Het geld dat je uitgeeft zou ik dan ook alleen maar uitgeven aan zaken die op dit moment direct waarde toevoegen aan je product of dienst. Je zou bijvoorbeeld een lijst kunnen maken waarop alles op staat wat je wil hebben voor je bedrijf, vul deze lijst aan met datgene wat de klant waarschijnlijk wil of wat waarde toevoegt. De laatste onderwerpen hebben uiteraard voorrang op je eigen persoonlijke wensen: zaaien om te oogsten.

  1. Focus

Focus gaat eigenlijk op voor twee onderwerpen: doelen en verleidingen weerstaan. Stel doelen voor jezelf en laat deze doelen leidend zijn. Er komen een hoop verleidingen voorbij maar het is de kunst om niet een heleboel tegelijk aan te pakken maar stap voor stap toe te werken naar succes. De rest komt dan vanzelf een keer aan bod. Het is beter om ergens hartstikke goed in te worden dan overal een beetje goed. Hierdoor mis je de aansluiting met degenen die er wel voor hebben gekozen zich ergens specialist in te maken en heb je dus kans dat je op alle vlakken de ‘strijd’ gaat verliezen. (voorbeeld)

  1. Blijf in ontwikkeling

Het startpunt gaat niet het eindpunt zijn. Vanaf het moment dat de onderneming een feit is begint het pas. Door in ontwikkeling te blijven kun je jezelf en de onderneming blijven verbeteren. Het idee dat je aanvankelijk had kun je wellicht verder verbeteren door feedback van vrienden, familie, klanten en medewerkers. Vlak nadat dit platform online ging is alweer gestart met verdere verbeteringen, nieuwe ideeën en staan zaken op papier voor de toekomst. In de wereld waarin we nu leven doen zich talloze kansen voor en volgen de ontwikkelingen zich in snel tempo op. Ondernemers hebben de taak om hier op tijd op in te spelen om de onderneming verder te laten groeien.

Ik hoop dat je wat hebt aan onze 7 tips voor startende ondernemers ook als je wellicht al aan het ondernemen bent. Ik zou hieronder graag je feedback lezen want net als jullie ben ook ik constant op zoek naar verbeteringen.

Succes met ondernemen.

By | 2015-08-14T11:21:32+00:00 juli 29th, 2015|Algemeen|1 Comment

About the Author:

Bart is oprichter van organisatieadvies.nl om op die manier ondernemers te voorzien van tips en advies. Nadat hij eerst in samenwerking een adviesdienst opzette voor een bedrijf en daar kort werkzaam was besloot hij voor zichzelf verder te gaan. Op deze manier kan hij zijn creativiteit volledig kwijt.

One Comment

  1. Maurice 30 juli 2015 at 12:20 - Reply

    Goed verhaal, klopt!
    Deze 7 tips zijn het meest toepasbaar in de “proof of concept” fase van je productontwikkelingstraject.
    De “proof of concept” fase van je productontwikkeling duurt het langst. Hierbij is het noodzakelijk om goed naar mensen te luisteren, focussen en veel gebruik maken van je netwerk. Het realistisch blijven is voor een die-hard ondernemer soms erg lastig. Niks gaat snel genoeg en je wilt het hoogst en best mogelijke bereiken.

    Keep the spirit en laat je door welke reden dan ook afleiden van je focus: Een (potentieel) probleem oplossen.

    Zelf zit ik ook in de proof of concept fase; wellicht zouden jullie feedback kunnen geven op mijn product: The Partyleg.
    http://www.partyleg.com

    Thanks, cheers.

Leave A Comment