7 Lessen van succesvolle ondernemers

Home/Algemeen/7 Lessen van succesvolle ondernemers

7 Lessen van succesvolle ondernemers

Lessen van succesvolle ondernemers aan de hand van uitspraken die zij hebben gedaan. Aan bod komen onder andere de oprichters van Facebook, Dropbox en Google. Zij geven je met hun uitspraken inzicht in een klein deel van hun succes en zal jou als ondernemer hopelijk verder helpen en inspireren.

  1. Drew Houston (Dropbox)

“If you have a dream, you can spend a lifetime studying, planning, and getting ready for it. What you should be doing is getting started.”

De eerste les is afkomsting van Drew Houston en raakt de essentie van het ondernemerschap: doen. Iedereen kan een idee hebben, erover dromen, een plan maken maar een idee ook daadwerkelijk uitvoeren is wat een ondernemer doet.

  1. Mark Zuckerberg (Facebook)

“Move fast and break things. Unless you are breaking stuff, you are not moving fast enough.”

De tweede les is afkomstig van iemand die iets heeft gemaakt waar we allemaal dagelijks gebruik van maken: Facebook. Zijn uitspraak is een uitgebreider vorm van: stilstand is achteruitgang. In de wereld waarin we nu leven gaat het er niet meer om dat je in beweging blijft, maar je zult sneller moeten bewegen dan je omgeving. Op die manier blijf je voorop lopen, haal je mensen in of zorg je ervoor dat niemand jou kan inhalen.

  1. Brian Chesky (Airbnb)

“Build something 100 people love, not something 1 million people kind of like.”

Bij nog niet iedereen bekend wellicht maar Brian Chesky is één van de oprichters (2008) van Airbnb en heeft binnen 7 jaar een bedrijfswaarde van 24 miljard dollar opgebouwd. Mensen hechten op dit moment erg veel waarde aan het volgende: ervaring. Een ervaring die zij hebben wanneer ze een product of dienst aanschaffen die ze nog nooit eerder hebben gehad. In positieve zin dan natuurlijk. Hierdoor geef je jezelf een zekere mate van zekerheid dat ervoor zorgt dat deze mensen de ervaring die ze bij jou hebben gehad nog een keer willen en aanraden bij anderen. Op het moment dat dit gebeurt gaat de onderneming groeien.

  1. Jan Koum (Whatsapp)

“I want to do one thing and do it well.”

Het gaat er niet om dat je een beetje goed bent in een heleboel dingen. Het is belangrijk dat je de beste of extreem goed bent in datgene dat je doet. Een middelmatig product of dienst is te verkopen maar verkoopt zichzelf niet. Het kost je op die manier heel veel energie om je product of dienst te verkopen. Deze energie kun je beter investeren in het verbeteren van je product of dienst om ervoor te zorgen dat dit het beste wordt waardoor dit zichzelf zal gaan verkopen.

  1. Larry Page (Google)

“Invention is not enough. Tesla invented the electric power we use, but he struggled to get it out to people. You have to combine both things: invention and innovation focus, plus the company that can commercialize things and get them to people. “

Slechts een idee is niet genoeg om succesvol te worden. Naast de verdere ontwikkeling van dit idee moet je ook in staat zijn of iemand hebben die bekendheid creëert en het product verkoopt. Neem als voorbeeld de schrijver van een script voor een film. Het script kan nog zo goed zijn maar als hij niemand kan vinden die dit in productie brengt, deels financiert en ervoor zorgt dat het in de bioscopen draait wordt dit script misschien wel nooit in uitvoering gebracht.

  1. Mike Krieger (Instagram)

“Hearing ‘no’ a lot of times usually tells you either you’re crazy or you’re on the right track, and you don’t know which one it is until you finally launch.”

Voor de meeste ondernemers heel erg herkenbaar. Door allerlei redenen horen we vaak in onze omgeving ‘nee’, omdat anderen het niet kunnen, misgunnen van jouw succes, andere ideeën enzovoorts. Het is belangrijk dat jij zelf op je gevoel af kunt gaan en voor jezelf bepaalt wat er wel en niet mogelijk is. Zoals ik in 7 tips voor startende ondernemers al aangaf is het namelijk niet zo dat jij iets niet kunt als een ander dit niet kan.

  1. Travis Kalanick (Uber)

“As an entrepreneur, I try to push the limits. Pedal to the metal.”

Één van de oprichters van Uber die de taxi industrie flink opschudt komt met een bekende uitspraak die ook voor veel ondernemers zal opgaan. Constant gaan voor het maximaal haalbare en het uiterste vragen van jezelf en medewerkers. Op die manier kun je succesvol worden en met half werk redt je het niet. Behoudt dus je motivatie en blijf het maximale nastreven ook als het een keer tegenzit.

 

Ik ben ervan overtuigd dat je met deze 7 lessen verder kunt bouwen aan een succesvolle onderneming. Er zullen altijd tegenvallers of hobbels op je pad komen maar die zorgen er alleen maar voor je dat je kunt groeien als ondernemer en mens waardoor je ook de onderneming verder kunt laten groeien. Geen genoegen nemen met het succes van gisteren en vandaag op zoek gaan naar oplossingen van morgen.

Mocht je dit willen delen met je netwerk vergeet dan niet om de deelknoppen te gebruiken. Je zou mijn dag er succesvol mee maken.

By | 2015-09-11T18:03:35+00:00 augustus 28th, 2015|Algemeen|0 Comments

About the Author:

Bart is oprichter van organisatieadvies.nl om op die manier ondernemers te voorzien van tips en advies. Nadat hij eerst in samenwerking een adviesdienst opzette voor een bedrijf en daar kort werkzaam was besloot hij voor zichzelf verder te gaan. Op deze manier kan hij zijn creativiteit volledig kwijt.

Leave A Comment